قصص و روايات قصص و روايات

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

الخامس من عشق الخادمة و العنيدة الكاتبة صباح عبدالله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفصل الخامس من عشق الخادمة والعنيدة للكاتبة صباح عبدالله 

بسم آلَلَهّ الرحمن الرحمن 

في الجامعه تقف حنين امام الجميع وهي تنظر إلى الهاتف بدهشة وكانت دموعها تتسابق على خديها وهي ترد هذه الجملة التي تريح قلبها الصغير 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل 

ينظر اليها عاصي الذي يقف بجوارها وعقله وقلبه لا يصدقوا ماتري عيناه في الهاتف يردف بهدوء قائلاً 

دي انتي معقولة انا مش مصدق ان واحده زايك تعمل كدا 

ياخذ قاظم الهاتف من يدي حنين وهو يقول بصوت عالي مش مصدق اي شوف بعينك دي واحده وسخة شوف ازاي نايمه في حضن الراجل وشوف كتابه اي ليله سخنه للعشاق وبتشرح التفصيل ده كله ومش مصدق 

حنين بدموع والله دي مش انا انا والله مستحيل اعمل حاجه زاي دي والله يادكتور دي مش انا انا مستحيل اعمل كدا حتي اسألوا نوران 

وتذهب بتجاة نوران وتحاول ان تجعلها تستيقظ وبعد اكثر من مره تنجح في ذالك تردف ببكاء 

بالله عليكي يانوران قولي للكل ان انا مستحيل اعمل كده احنا متربين مع بعض وانتي اكتر حد يعرفني بالله عليكي قوليلي للكل ان انا مش كدا 

نوران وهي تضع يديها على رأسها ابعدي عني يابنت انتي واي اللي ببتكلمي على واقول اي مش فاهمه حاجه 

تبعد حنين عن نوران وتذهب وتاخذ الهاتف من قاظم دون أن تستأذن منه وتجلس على لارض امام نوران مره ثانيه وهي تضع الفديو الذي يسئ الي سمعتها وشرفها امام نوران وهي تقول ببكاء شوفي يانوران بيقول ان دي انا بذمتك انا ممكن اعمل حاجه زاي دي بذمتك يانوران انا من النوع ده 

تنظر نوران الي الهاتف بصدمه وهي تقول بدهشة 

معقوله انتي دي

حنين بدموع والله مانا والله مانا بالله عليكي قولي لهم ان دي مش انا انتي تعرفيني اكتر منهم كلهم

تقف نوران من فوق لارض وهي تقول ماجعل قلب حنين يتمزق من شدة الحزن. انا كنت متأكده انك واحده تربية شوارع بس ماتخيالتش انك عاهرة بشكل ده انت واحده عاهرة وبتمثلي البراءة قدام الكل انا مستحيل اسمح لواحد زايك تفضل في بيتي انا هرجع البيت وهاخلي بابي يرمكي في الشارع علشان اللي زايك مش ينفع معهم غير الشوارع
ماينفعش يعيشوا مع الناس المحترمين 

حنين ببكاء وهي تنظر الي نوران بذهول. انتي بتقولي ايه يانوران معقوله انتي مصدقه ان انا اللي في الفديوهات دي 

نوران. ومش اصدق ليها ان شاءلله ده انا اكتر واحده عارفكي وعارفه وشك الحقيقي 

قاظم بضيق البنت دي لازم تنطرد من الجامعه 

حنين بدموع انت بتقول اي انا مش عملت حاجه غلط علشان انطرد من الجامعه 

بنت من اللي واقفين. نعم ياشاطرها حتي بعد كل اللي احنا شوفنا ده تقولي مش عملت حاجه غلط يابجحتك ياختي

واحد من اللي واقفين. البنت دي لازم تمشي من هنا لان النااس اللي زايها ماينفعش يكون في امكان لناس المحترمين 

تقف حنين وهي تنظر الي الجميع ولا احد يشعر بما يحدث في قلبها واردف الجميع في صوت واحد ونفس الجمله وبصوت عالي البنت دي لازم تطلع من هنا 

تنحني نوران علي لارض وتحمل بعض من التراب وترمي في وجها حنين والغل والحقد يسيطر على قلبها ليفعل الجميع مثل مافعلت نوران لايقف عاصي امام حنين وهو يضمها من اجل ان يحميها من جبروت هذا المجتمع الذي يعاني من أعاقه ذهنياً ولا يستطيع أن يافهم مايحدث من حوله ليقف عاصي والجميع يرمى الحجارة على حنين لكن كان عاصي مثل الجدار يحمي كل من يقف خلفها يصرخ بصوت عالي بينما ارتعب الجميع منه. ببببببببسسسس اسكتوا 

ليهداء الجميع ينظر عاصي الي الجميع بغضب وهو يقول انتم مين علشان تقول مين يطلع ومين يفضل وانتم كنتوا تعرف اي عن الأنسه علشان تحكم عليها بشكل ده 

ينظر إلى أحد الفتيات الذين اتكلموا عن حنين وهو يقول وانتي مين علشان تقولى ان هيا اللي في الفديوا تعرف اي عن الحترام علشان تتكلم عنوا وياتاري الانسه اللي كل يوم في نادي لليلي شكل تعرف الحترام وانت يامحترام مش حضرتك بردو اللي قبضوا على من فتره بخدرات ولا انا غلطان 

ينظر الجميع إلى الاسفل بخجل والجميع يخاف ان يواجه عاصي بينما ذهب بتجاه نوران وهو يقول بستحقار. وانتي يامتربية اوبس قصدي ياللي مش متربيه اللي انتي عملتي من شويه في رايك تصرف ناس محترامين ولا تصرف عاهرة من ارخص العاهرات 

يقلب وجها نوران الي الوان ولا تقدر ان ترد او تقول شيء بينما قال عاصي بهدواء مميت. ياريت كل واحد قبل مايتكلم في شرف حد يشوف نفسوا لاول اذ كان بشرف ولا من غير شرف

ثم يذهب بتجاه حنين ويسحبها من يديها ويذهب من أمام الجميع 

في الفلا

يقف عاصي امام البوابه بسيارة بعد أن اوصل حنين الي المنزل التي تعيش في ينظر الي حنين التي ظلت صامته وتبكي في صمت ولا تشعر بشيء يحدث حولها وهو يقول بهدوء 

وصلنا يانسه 

تنتبه حنين على صوت عاصي بينما نظرت حولها وهي تقول بصوت مخنوق من البكاء شكرآ يادكتور مش عارفه من غيرك كنت عملت اي

عاصي بهدوء مافيش داعي لشكرا وبعدين مابقش في حد شريف اصلا علشان تكوني انتي 

ثم يصمت قبل أن يكمل مكان يريد قولها بينما تشعر حنين أن عاصي يقصد سخريه منها ترد قائلة ببكاء امال حضرتك مصدق اللي شوفتوا بتقف معايا ليه

عاصي بحنق وانا ماعرفكيش علشان اصدق او ماصدقش انا بس ساعد بنت من الشارع كانت محتاجة مساعدة مش اكتر واتفضلي انزلي عندي شغل مش فاضي

تنظر اليه حنين والدموع تحجرت في عيناها وهي تقول ياريت لو شوفت بنت من الشارع بتموت مش تساعدة تاني لان ممكن انتي تكون سبب موتها بعد ماتساعدة

ثم. تنزل من السيارة دون ان تقول شيء اخر بينما لعن عاصي نفسه على ماقال منذ قليل تشعر حنين ان هنالك شيئاً غريب يحدث كلما اقتربت من الفلا تمسح اثار بكائها قبل ان تدخل من اجل ان لا يريها جدها تبكي لكن قبل أن يشعر احد عليها تسمع مازاد احزان قلبها 

سلوي بصوت عالي البنت دي مش هاتفضل في البيت لحظه بعد كده احنا مش ناقصين فاضيح اكتر من كدا ياخالد كفايا ان احنا ربنها 

خالد بحنق. انا مش مصدق ان حنين ممكن تعمل كدا

سلوي بدهشة مش مصدق اي ياخالد أنت مش شوفت بنفسك الفديوهات اللي هي عملها 

خالد بحزن ايوا شوفت ياسلوي كل حاجه بس عمري ماتخيالت ان حنين بالقزارة دى كله

سلوي بخبث فعلا انا انصدمة لم شوفت الفديوهات دى بس احنا ناس محترمين ولينا سمعتنا ياخالد وانت لو الصحافه شموا خبر عن الحكاية دي هايحصل مصيبة علشان كدا حنين لازم تطلع من البيت 

خالد بضيق ايوا معكي حق ياسلوي انا حبتها اكتر من بنيتي واعتبرتها زايها زاي نوران بس ماتخيالتش انها قدام النااس بشكل وفي ضهر شكل بس الحق علي انا اللي اخد بنت من الشارع واعتبرتها بنتي

سلوي بنتصار. خلاص ياخالد احنا عملنا اللي علينا وزياده كفاية لحد كدا

خالد بحزن ايوا معكي حق كفاية لحد كدا لم تجي اديها فلوس وخليها تمشي من هنا علشان انا مش هقدر اعمل كدا وعرفيها ان جدها مات وكانت هي السبب في موتها

ثم يذهب خالد قبل ان ينتبه على هذه التي تقف خلفه وتسمع كل شيء قاله لكن ماصدمة هو موت جدها بينما تنظر سلوي الي حنين بشماذ وهي ترها من اول مادخلت الي المنزل وتعمدة ان تجعلها تمسع كل شيء لكن لا تتحمل حنين صدمة موت جدها فتقع فوق لارض مخشي عليها بينما قالت سلوي بصوت عالي اشرف اشرف

ياتي اشرف البواب وهو يقول نعم ياست هانم

ترد سلوي بكراهيه كم لو كان ماينبض داخل صدرة حجر وليسه قلب وهي تقول خد البنت دي ارميها في اي مصيبه وخد الفلوس دي حطه جنبها

ينظر اشوف الي حنين وهو يقول بحزن علي حنين ودهشة مما تطلب منها سلوي

انتي بتقولي ايه ياهانم

سلوي بنبرة تهديد ولو عاوز تنطرد من شغلك خليك واقف كمان خمس ثوانى 

اشرف بخوف اسف ياهانم 

سلوي بجبروت. خلاص اعمل اللي بقول على وخد القرف ده ترمي في اي سلتة زباله وتعالي علشان عاوزك

اشرف بحزن امرك ياهانم

ثم يذهب اشرف بتجاه حنين التي تنام ولا تشعر بشيء وحملها من فوق الارض ويذهب بها الي مكان مجهول؟؟

ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هدى له وقال الله تعالى {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ} [آل عمران:102]، {يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا} [النساء:1]، {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا * يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا} [الأحزاب 

عن ابي هريرة رضي الله عنه: عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( تجدون الناس معادن خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام إذا فقهوا وتجدون خير الناس في هذا الشأن أشد له كراهية وتجدون شر الناس ذا الوجهين الذي يأتي هؤلاء بوجه ويأتي هؤلاء بوجه. صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم ☺️)))

اتنظروني في الحلقه القادمة باذن الله 


عن الكاتب

الكاتبة صباح عبدالله

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

قصص و روايات