قصص و روايات قصص و روايات

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

الفصل التاني من روايه عشق الخادمة والعنيدة لكاتبه صباح عبد الله



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفصل 2 من عشق الخادمة والعنيدة الكاتبة صباح عبدالله
بسم الله الرحمن الرحيم




تقف حنين أمام الجميع وهي تنظر إلى الأسفل ودموعها تتساقط على لارض لتصدر أصوات مثل اصوات قطرات المطر ولا تقدر أن ترفع عيناها في عين احد من شدة الخجل مما فعلت بها نوران أمام الجميع في اول يوم لها في الجامعة تدمدم حنين ببكاء 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم لا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا ونعمة المولا ونعمة النصير 

تردف الفتاة التي تقف بجوار حنين قائلة




وفيها اي يعني لو خادمة مش انسانه زايك وحتى لو ولدك المحترم ساعدها تكمل علامه ده مش يدكي الحق تتعملي معها بشكل ده قدام الناس وبعدين لو ولد حضرتك يانسه كان شايف ان الخادمة مش تستحق أن تدخل جامعة زاي دي ماكنش خلي مستوا خادمة من مستوا بنتوا

ترد نوران بغيظ من رد الفتاة.       اسمعي ياشاطرها انا عمري ماكنت في مستوا خادمة ولا خادمة هتكون من مستواي انتي فاهمه

يردف عاصي بصوات خشين. قائلًا         سكوت وياريت كل واحده منكم تاتفضل على مكانها احنا جاين هنا علشآان نحضر المحاضرات مش علشان نشوف مين من مستوا مين وعلى مااظن أن في آخر السنة هنعرف مين مستوى أعلى من التاني

يخاف الجميع من صوات عاصي فايذهب الكل إلى مقاعدهم الا حنين التي ظلت واقفه يردف عاصي بهدوء

اتفضلي ياانسه اقعدي في المقعد اللي وراي ده



تنظر حنين إلى مايقول عليه عاصي لتجد أن المقعد يجلس عليه شاب تردف بهدوء قائلة وبصوت رقيق و أرق  إليها قلوب الكثير       انا اسفه يادكتور بس انا مش عاوزه اقعد جنب شاب بعتذر هافضل واقفه مكاني وتقدر حضرتك تبدأ المحاضر

يرد عاصي قائلا.       هاتفضلي واقفه ازاي يانسه المحاضر هاتخد ساعتين ونص على الاقل

ترد حنين وهي تنظر إلى نوران بحزن.        عادي يادكتور مافيش مشكلة

وبالفعل ظلت حنين واقفه طول المحاضرة من اجل ان لا تجلس بجوار شاب وهذا ماجعل عاصي يعجب بها وبعد أن أنتهت المحاضر خرج الجميع إلا حنين التي جلست على أقرب مقعد إليها وكان عاصي مزال يحضر نفسه من أجل الرحيل لكن ياخذ بالها من حنين ياذهب إليها وهو يحمل في يدي كأس من المياء ويضعوا أمام حنين وهو يقول

مش كان يستحسن انك تقعدي بدل ماحضرتك تعبتي كدا

حنين دون أن تنظر إلى عاصي.       لا مش احسن انا افضل اني أقف طول حياتي على  اني اقعد جنب شاب غريب ماعرفهوش وممكن يلمس جسمي بالغلط  وده انا ماسمحش انو يحصل معي وبعد اذن حضرتك

تخرج حنين من أمام عاصي دون أن تقول شيء آخر ام عاصي فاهَو ابتسم بينما ازدات اعجبوا بحنين اكثر يدمدم بالكلمات الغير مفهومة

معقوله لسه في بنات بشكل ده انا كنت فقد الأمل أن في بنات تستاهل الحترام لسه

بعد ساعة في منزل عائلة عاصي

يرجع عاصي إلى منزله الذي لايقل عن قصر ليجد شاب يجلس على أحد الكراسي يردف بغضب بصوت عالي قائلاً.         مانزلتش المحاضرة ليه يازفت انت

يرد الشاب وهو يتظاهر بالخوف.         أي ياعم الحاج ماتقول السلام عليكم حتى بدل دخلت النيابه دي

عاصي وهو مزال على وضعه.      وعليكم السلام ياخويا ها قولي بقا مانزلتش الزفت المحاضرة ليه

يرد الشاب وهو يجلس ببرود.      ولا حاجه كنت نايم وصحيت لقيت الساعة اتنين وحتى اني لسه صاحي من النوم ومافطرتش

عاصي بغضب ويمسك شقيقه من قميصه وهو يقول

نعم ياروح امك مين اللي لسه صاحي من النوم

تنزل امرأة من علي الدرج وهي تقول.       روح ام مين ياعاصي

الشاب بستفزاز وهو يانظر إلى عاصي بينما يبتسم باشماذ.     وقعت في شر اعملك علشان بس تعرف انك ديما ظالم اخوك الطيب

يرد عاصي بغيظ.       ماشي ياقاظم الزفت أنا هاعرفك ازاي تغيب من الجامعة في اول يوم

المرأة بحنق.       بتقول اي ياعاصي وبعدين انت ماسك اخوك ليه كدا سيبوا يلا وابعد عنوا

قاظم وهو يجلد صوات الأطفال.       شوفي يامامي عاوز يضربني علشان كنت نايم وماقدرتش اصحى من النوم بدري علشان اروح الجامعة

تنظر الأم إلى عاصي وهي تقول.      يضربك اي بس خلي يعملها كدا ياقاظومه ياحبيبي وشوف أن هاعمل في اي

ينظر قاظم إلى عاصي وهو يقول بستفزاز.     ماشي يامامي ياحبيبتي قلبي انا هاطلع اوضي علشآان الوحش ده مش يعمل في حاجه وانتي هاتي لي الفطار

عاصي وهو يحاول أن يسيطر على أعصابه.       لا يادلعتي ومش عاوز كمان حد يشيلك يطلعك لحد فوق كمان

قاظم ببرود.     اها والله عاوز ياعمو بس مين هاشيل 

عاصي بغضب.       طيب غور من قدامى ياقاظم بدل ماشلك انا 

الأم.      الله َمالك ومال اخوك ياعاصي

عاصي بهدوء.       ماليش ياامي يلا بعد اذنكم هطلع اغير هدومي علشان انزل الشركة وانت يازفت جاهز نفسك علشآان هتنزل معي 

قاظم.     وانا مالي ياخويا عاوز تنزل انزل ام انا هاقعد مع مامي حبيبتي 

لام بحنق.      مع مامي بردو ياقاظم ولا تخلي عاصي يطلع من هنا وتطلع انت من هنا ومافيش حد يشوفك غير تاني يوم 

ينظر قاظم إلى عاصي بخوف وهو يقول.      بقا كدا يانونو عاوز الوحش ياقتلني قبل مايطلع

عاصي بتحذير.      سيبك من شغل الحريم ده ياقاظم وغور اجاهز علشآان هتنزل الشغل فاهم

قاظم. بخوف.       فاهم ياسطا فاهم والله 

ينظر إليه عاصي بانتصار وهو يقول.     ماشي هاطلع اغير هدومي واشوف ابوك وهننزل مع بعض 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نتعرف على عائلة عاصي

عاصي شاب في 28 من عمره ذات شخصية قوي ولا يحب الكلام الكتير يتميز بالبشرة القمحوي مع العين العسلي والانف المنحوت والشفاه الرقيقه مع الشعر الاسود  عاصي شاب قوي يتحمل مسؤلية عائلة والشغل الخاص بها من بعد ان اصاب ولدها حادث  سيارة واصاب بشلل لكنه احب ان يكون عميد فى  الجامعة لسبب ما وسوف نعرف لمالذا في الحلقات القادمة  ان شاءلله وهو يتيم لأم لكن ربنا عوض عليه بزوجة اب ربته وتحبوا كما لو كان ابنها وليسه ابن زوجها هو ايضا يحبها كما لو كانت هي التي انجبته علي العالم وليست زوجة اب 


قاظم شقيق عاصي 23 سنة بس يختلف عن عاصي كثيراً شاب مرح يعشق المزح وعنده شغف بالموسيقى ويريد ان يصبح مطرب في المستقبل لكن عاصي يريد أن يتحمل بعض من المسؤلية الذي يحملها هو قاظم شاب جميل يتميز بالعين الخضراء والبشرة البيضاء مع لانف المستطيل والشفاه الرقيقه والشعر الاسود الطويل والجسد المتوسط 



نوال زوجة لأب ست طيبة جدا وبتحب عاصي اكثر من قاظم لكن هي مدلعه قاظم كثيرا السن40 عام تتميز بالبشرة البيضاء والعين الخضراء مع الأنف العريض والشفاه الصغيرة وهي ست محجبة وتعرف ربنا 


نبيل الأب راجل غدر به الزمن وبعد أن أصبح من اكبر رجال ألاعمال في الشرق الأوسط والجميع يخاف من سماع اسمه أصبح راجل مقاعد والجميع يشفق عليه وهذا سبب له حالة اكتئاب حاد وديماً عصبي السن49 عام ذات وجه شاحب وحزين دائماً واصبح الجميع يخاف التحدث إليه من شدة ماهو عصبي 


في فلا خالد

تقف نوران بسيارة أمام الباب وهي تقول بتحذير

انتي عارفة لو بابا عرف اي حاجة من اللي حصلت في الجامعة انا هعمل فيكي اي

ترد حنين بحزن قائلة.         ماتخفيش يانوران أنا مش هاقول اي حاجة لولدك بس مش علشآان خايفة منك ومن تهديدك لا علشان بس ماكنش السبب في مشكلة بين الأب وابنتوا بعد اذنك 

تنزل حنين وعندما تدخل تجد من ينادي عليها سلوى بسخرية.     والله وأخيراً الست هانم حنين شرافت

تنظر إليها حنين وهي تقول باحترام.     السلام عليكم عاوزة حاجة مني ياهانم

سلوى بكبرياء.      وهعوز اي ياعني من حتة خادمة غير تمسح وتغسل

حنين      حاضر ياسلوي هانم هاغير بس هدَومي وهدخل اشوف شغلي

تنظر سلوى إلى حنين بخبث وهي تقول.     ماشي بس كنت عاوزكي تمسحي جزمتي اصلا اتنيلت وانا نزلها من علي السلم وعندي مشوار مهم مع ناس مهما ومش عاوزه حد يخد بألوا أن جزمتي اتنيلت

حنين بدهشة.     انتي بتقولي اي ياهانم

سلوى بغيظ.      اوعي تكوني مفكرها علشان دخلتي كلية محترامه هتكوني من الناس المحترمين لا ياشاطرها انتي خادمة وهتفضلي طول عمرك خادمة 

ثم تخرج من الحقيبة منديل ابيض وتقوم برميه على لارض وهي تقول.   اخلصي خدي المنديل وامسحي جزمتي علشان مستعجلة

تدمع عين حنين وهي تنظر إلى المنديل والي الجزمة بينما قالت بحزن ولسه باليد حيلة    حاضر ياهانم

وبالفعل ذهبت حنين من أجل أن تمسح جزمة سلوى لكن قبل أن تلمس الجزمة  يأتي صوت عال من الخلف قائلًا.        حنين


عن الكاتب

الكاتبة صباح عبدالله

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

قصص و روايات