قصص و روايات قصص و روايات

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

السابع من عشق. الخادمة والعنيدة للكاتبة صباح عبدالله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفصل 7 من عشق الخادمة والعنيدة الكاتبة صباح عبدالله

اول حاجة انا بعتذر منكم على غيابي امبارح

بسم الله الرحمن الرحيم

في شقة الشباب تقف حنين بعين دمعة وهي لا تفهم مايقصدو الشباب بحديثهم تردف بصوت مخنوق من البكاء. لو سمحتم حد يقولي انا فين وانتم مين وازاي انا جيت هنا

يرد عليها محمد قائلًا بهدوء. اهدي ياأنسه ماتخفيش مافيش حد هايعملك حاجه وانتي هنا ازاي عماد لاقكي في الشارع مغمى عليكي جابك هنا

يقول ذلك وهو يشاور على عماد يردف عماد بتسأل قائلًا. معليش ياأنسه انا كنت عاوز أسألك عن حاجه هو انتي مريضة بحاجة علشان كدا بتمشى يغمى عليكي ولا بتتعبي من الشمس

وهنا تنفجر حنين في البكاء عندما تذكرت ماحدث إليها وموت جدها وكيف تخلي عنها الجميع ينظر إليها الشباب بحزن بينما ضرب على عماد على كفاه وهو يقول. ينفع كدا خليت الانسه تعيط

عماد بدهشة. هو انا قولت اي

ثم يذهب اتجاه حنين وهو يقول. انا اسف يانسه والله مش قصدي ازعلك بعتذر اللهي كان انقطع لساني ياشيخه قبل ماسال

ترد حنين من بين بكاء قائلة. انا مش زعلت منك بس اللي حصلي هو اللي مزعلني اوي

على بستغراب وهو ينظر إلى عماد بحنق وهو يقول بصوت واطي. ياليل سود هنروح كلنا في مصيبه

يرد محمد بنفس الطريقة. هو ده اللي انا كنت خايف منه والله لو حصل حاجه لقول عماد اللي عملها

زياد بغباء. عمل اي مش فاهم

ثم ينظر إلى عماد وهو يقول. هو انت عملت اي يا يا عماد محمد وعلى بيتكلموا على

يضع محمد يدي على فم زياد وهو يقول. اسكت ياغبي اللهي يخربيتك

ينظر عماد إلى كلا من محمد َوعلي وهو يقول بينما فهم ماينون إليه أن بعض الظن إثم

ثم يجلس بجوار حنين التي جلست فوق الأرض وهي تبكي بينما قائلاً بحنان اخ. اهدي يا انسه وحكي لنا اي اللي حصل احنا هنا كلنا زاي خواتك وممكن نقدر نساعدك في حاجه

تنظر حنين اللي الشباب بحزن وهي تقول. انا مظلومة الكل ظلمني وجاه عليا حسبي الله ونعم الوكيل

يشعرون الشباب بالحزن من اجل حنين يذهب محمد ويجلس هو أيضا أمام حنين وهو يقول بحزن

ومين فينا مش مظلوم يا انسه كلنا مظلمين صدقني شايف العيال اللي قدامك دي مافيش واحد فيهم شاف يوم حلو في حياة ومافيش لحظة بتمر علينا واحنا مش مظلومين

ثم تدمع عين محمد من غصب عنه ليذهب الشباب إليه ويضموا بقوه بينما قال علي ودموعه في عيناه

ممكن الدنيا جات علينا كتير ياصاحبي بس هي اللي جمعتنا بعض

زياد بمزح. اها والله انا اتظلمت لم عرفت ناس نكد زايكم بقولك اي ياختي انتي وهي انا مش ناقص وجع قلب

تبتسم حنين بحزن على مزح زياد بينما قال علي

ايوا كدا ياشيخه مافيش حاجه تستاهل الزعل بس ممكن أعرف أي اللي حصل مخلي قمر زايك زعلان كدا

تنظر حنين إلى الشباب بينما شعرت بالأمان اتجاهم ترد قائلة ببكاء. انا ماليش حد غير ربنا كنت عايشه مع جدي في بيت الراجل اللي كان جدي بيشتغال عندو بس

وتزداد في البكاء وهي تقول. بس في حد منه الله عمل لي فيديوهات مش كويسة ولم جدي شاف الفديوا جات له سقطه قلبيه ومات النهارده وأصحاب البيت اللي رموني في الشارع بعد ماغمي على لم رجعت من الكلية وعرف أن جدي مات

تزداد حنين قائلة وهي تبكي . حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل قل لا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا فنعم المولا ونعمة النصير

ينظرون الشباب بحزن إلى حنين وهم يقولون في صوت واحد. ونعم بالله العلي العظيم

يجلس زياد بجوار حنين وهو يقول بينما تهرب من عيناه دمعه. تعرفي قصتك زاينا احنا الخمسة بس الفرق بينك وبينا انك كبيرتي لاقيتي جدك بس احنا كبرنا ولا لقينا أب ولا أم ولا حتى جد حناين يطبطب علينا انتي كبرتي لقيتي نفسك في بيت كبير حتى لو كان جدك خادم بس على الاقل كنتي في بيت ام احنا فتحنا عينينا لقين نفسنا في ملجأ وماقولش لكي يعنى ايه تكوني في ملجأ ولم كبرنا هربنا منه احنا الخمسة كان أكبر واحد فينا عندو15 سنة طلعنا من الملجأ لقين نفسنا في الشارع من غير اكل من غير شرب حتى الهدوم اللي كانت علينا مش كانت بتاعتنا اشتغلنا كلنا لحد ماكبرنا بعض وشوفي دلوقتي كلنا عجزنا ومافيش واحد فينا اتجوز

يضحك على وهو ينزع آثار بكائها. اتكلم عن نفسك ياخويا انا لسه في عز شبابي وان شاء الله هتجوز لو حتى لو اتجوزتك انتي ياقمر

زياد بغضب. قوم ياض من هنا بدل مافتح راسك

تضحك حنين بحزن وهي تقول. والله احسن حاجة انكم لقيتوا بعض ام انا مش لقيت حد وحتى مش عارفة اعمل اي ولا اروح فين

يرد عماد بينما نظر اللي الشباب. احنا معاكي ومش هانسيبك ياأنسه مش كدا ياجدعان

وقبل أن يقول احد شيء يترق احد باب المنزل يردف زياد قائلاً. ده اكيد رياض جاه

ثم يذهب ويفتح الباب يردف الشاب الذي يدع رياض قائلاً. عاملين اكل اي علشآان انا ميت من الجوع

زياد. طيب أدخل فاضحتنا

وفجاه يرى رياض حنين بينما نظرت حنين إلى رياض بدهشة وهي تقول. معقوله

رياض بستغراب ودهشة. انتي 

ينظر عماد إلى حنين ورياض وهو يقول. انتم متأكدين ماتعرفوش بعض هو انت تعرف لا أنسه دي يارياض

رياض بتوتر وهو ينظر الي حنين. ها واعرفها منين 

محمد. اصلا سبحان الله اللي يشوفكم يقول انكم توأم والله

رياض في اي ياجدعان حد يفهمني البنت دي بتعمل اي هنا وعادي يعني اذا شكل بعض خلق من الشبه اربعين
ــــــــــــــــــــــــــــــ
في الفلا

يجلس خالد علي طاولة الطعام ويجلس بجواره كلاً من سلوي ونوران يتناولون وجبت العشاء يردف خالد بصوت عالي هاتي شويت ملح ياحنين 

ينظر اليه كلا من سلوي نوران بدهشه بينما نظر خالد اللي الطعام بحزن عندما تذكر ان حنين لم تعود فرض من عائلة كما كانت بل لم تعود موجوده فى المنزل بالكامل يردف خالد قائلا بحزن انا الحمدلله شبعت عن اذنكم 

ينظر كلا من سلوى و نوران الي بعضهم بينما قالت نوران وانا كمان شبعت هاقوم اذاكر شويه عن اذنك ياعمتوا

سلوي بشرود. اوكي ياروحي 

ثم يعلن صوت رنين هاتف تنظر سلوى إلى الهاتف لتجد رقم المجهول بدهشه وهي تقول الزفت ده عاوز اي دلوقتى 

ثم تنظر يمين ويسار وعندما تتاكد ان ليسه هناك احد تجيب علي الهاتف وهي تقول انت عاوز ايه مش قولتلك مش تتصال علي مهم يحصل انت عاوز ننكشف بعد كل ده 

يجيب مجهول عبر الهاتف اي ياسوس وحشتيني ووحشتني بنتي عاوز اشوفها واخدها في حضني 

سلوي بغضب بنتك اي انت اتجننت بنتك ماتت وقولت لك كده الف مره بنتك ماتت يوم ماتولدة انت اي مش بتفاهم وحسك عينك تتصال عالي تاني انت فاهم 

ثم تغلق الهاتف وهي تقول مش هسمح لحد يهد كل اللي انا ببني في كل السنين دي لازم كل حاجه تفضل زاي ماهي لازم اعمل حاجه واخلص من الزفت ده 

تاني يوم 

في الجامعه تجلس نوران على المدرج كما لو لم يحدث شيء وفجأة يدخل عاصي ليقف الجميع احتراماً له إلا نوران التي تنظر إليه وعيناها تبرق مثل نجم ساطع في منتصف اليل ام عاصي فاهو كان يبحث عن حنين بعينا يريد أن يراها لكن للأسف الشديد لا أثر إليها يردف بهدوء قائلاً بينما يحاول أن يتجاهل مايحدث داخل قلبه. صباح الخير

الجميع صباح الخير يادكتور

عاصي اتفضلوا اقعدوا علشان نبدأ المحاضرة

وبالفعل جلس الجميع وأخذ عاصي باله من نظرات نوران إليه لكن لم يعطي إليها اي اهتمام كل مايشغل باله هي حنين يريد أن يسأل لماذا لم تحضر لكن لا يقدر على ذلك خوفاً من تفكير الآخرين وبعد أن انتهت المحاضرة وخرج الجميع يذهب عاصي بتجاة نوران وهو يقول. لو سمحتي ياأنسه كنت حابب أسألك عن حاجة

تنظر إليه نوران بخجل وهي ترجع خصلاة شعرها خلف اذانيها وهذا التصرف في وجود الخجل لفت انتباه عاصي لينظر إليها عاصي بذهول من درجة جمالها وهو يتذكر كيف قبلته نوران امس ثم ينتبه على نفسه ليغلق عيناه هو يقول بينما وضع يدي على جبينه يحاول تجاهل افكره كنت حابب أسألك عن

وقبل أن يكمل عاصي حديثة يوقفه صوات نوران قائلا. انا بعتذر منك يادكتور على اللي حصل امبارح بجد مش عارفه ده حصل ازاي 

يرد عاصي قائلا بينما نسي عن ماذا كان يريد أن يتحدث. ماشي اعتذار مقبول يااسنه وانا كمان بعتذر منك عن اللي حصل وماكنش ينفع ارفع ايدي عليكي قدام زاميلك بس كنت 

ثم تجيب نوران بخجل مقاطعه عاصي عن اكمل حديثة عادي يادكتور حصل خير بس هو ممكن نكون اصدقاء يادكتور 

عاصي بابتسامة. طبعا ده يشرفني

بعد اسبوع

في منزل الشباب لقد ظلت حنين مع الشباب بعد أن شعرات بالأمان معهم وتتعامل معهم على أنهم اخواتها وهم أيضا يحترمون حنين وكل واحد يتعامل معها على أساس أخت له ويفعلون المستحيل من أجل أن يسعدو حنين ويخرجوها من حالة الكتائب التي هي بها ولأن يجلس الشباب مع بعضهم بينما تظل حنين في الغرفة إلى حين أن يذهب الشباب الي عملهم 
يردف محمد بحزن قائلاً. بقولكم اي احنا لازم نعمل حاجة علشان حنين تطلع من الحالة اللي هي فيها دي

يرد زياد ماحنا عملنا كل اللي نقدر على 

عماد. انا في رأي لازم نسبها لحد ماتفوق مع نفسها

على بصراحه صعبانه على واللي حصل لها مش سهل بصراحه بردو

محمد بغضب. انا نفسي بس اعرف مين ابن الكلب اللي بيعمل كده في بنات الناس

عماد. والله لو انا مسكت اللي عمل كده في حنين لا خلص على

رياض بخوف خلاص ياجدعان في اي اللي حصل حصل

زياد. وانت مالك خايف كدا

رياض بتوتر. خايف خايف من اي لا انا مش خايف ولا حاجه وهاخاف من اي انا مش عملت حاجه

وفجأة تخرج حنين من الغرفة لينظر إليها الشباب بستغراب من كونها لا اول مره تخرج في وجودهم يردف زياد باحترام قائلا. حنين خير محتاجة حاجه اجبها لكي

حنين بابتسامه حزينها. انا بصراحه مش عارفه اشكركم ازاي لو كان عندي خوات ماكنش وقفوا معايا وعملوا اللي انتم عملتوا ده بس انا قرارات ارجع جامعتي وادور على شغل وياريت لو تعرفوا لي اي مكان علي قدي كدا اعيش في وان شاء الله هانزل النهارده الجامعه وبعدين هنزل اشوف شغل ولو حد يعرف لي ناس كويسين اشتغال عندهم بعد الجامعه هاكون مشكورة لكم

على بحزن. ليه عاوزة تمشي من هنا في حد عمل لكي حاجه زعلتك ياحنين

حنين. لا والله ده انتم جملكم مش هانسي طول عمري بس انتم خمس شباب وانا بنت والناس مش هاتسبنا في حالنا وبالأخص بعد اللي حصل لي وانا مش عاوزه حد يقول عليكم حاجة مش كويسة بسببي

عماد بحزن. لو بجد بتعتبرينا زاي خواتك مش تمشي من هنا ياحنين وانتي أخت لنا احنا الخمسة وسيبك من كلام الناس اللي مش بيخلص

على افضلي عايشه معانا ياحنين واحنا والله هنعمل لكي كل حاجه انتي عاوزه

محمد بتواعد. انا بوعدك ياحنين ك اخ كبير لكي اني هاجيب لكي حقق من الكلاب اللي ظلموكي وهاجيب ابن الكلب اللي عمل لكي الفديوا لو كان من تحت الأرض وهاعرفوا ازاي يعمل كدا في بنات الناس

على وانا معك يامحمد لازم نعمل كدا ونثبيت برأت حنين

زياد. ووقته نعرف الناس دي أن حنين مظلومه وبذات الراجل اللي هي كانت في بيتوا

ينظر رياض إلى الجميع بتوتر بينما يبلع ريقه بصعوبة وهو يقول. انا......؟

عن الكاتب

الكاتبة صباح عبدالله

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

قصص و روايات