الفصل_التالت
#عشق_الصعيد
#سحر_خالد
3/3/2023
توقفت سياره، عاصم امام منزل العائله لينزل منها بهدوء شديد، حتى انه طول الطريق لم يتحدث ولو بكلمه واحده معها....
وهي كذلك لينزل ويقف امام السياره تمر دقائق لينظر اليها وهو يقول.......
انتي هتفضلي قاعده جوه كده كتير يلا...
بسرعه وارتباك نزلت شروق من السياره لتدخل معه من بوابه المنزل، لم تكن تعلم انها ما هي الا بوابه الى الجحيم....
نظرت شروق الى المنزل فكان كبير، ليس منزل ابدا بل القصر من احد الحكايات تفاجئت بفتاتين يقتربون منهم وينظرون اليها بحقد شديد او بغضب بنظرات مليئه بالكثير والكثير من الشر لا تعلم هي سببها ابدا فهي لا تعلم من هم اصلا....
احدهم......
ايه يا عاصم اخرت ليه مستنينك على العشاء من بدري واميره مصممه ماتتعشيش الا لما تكون هنا...
عاصم وهو ينظر لها بنظرات مليئه بالخبث......
لا ما انا ماحبتش اجي الا لما اجيب حد مهم قوي معايا...
ثم نظر الى شروق وهو يضع يده على خصرها يضمها اليه مما جعلها ترتعش من الصدمه لم تكن تتوقعها ابدا ليقول عاصم......
دي شروق مراتي اتجوزنا النهارده....
وقعت هذه الكلمات على نسرين واميره مثل الصاعقه التي ضربتهم، فكل خططهم قد وقعت ارضا واخذتها الرياح...
اميره بغضب وصوت عالي بعض الشيء......
ازاي ازاي تتجوز يا عاصم من غير ما نعرف ومين دي اصلا واتجوزتها امتى وفين....
عاصم بغضب.....
انتي اللي ازاي تعلي صوتك كده، انتي مالكيش حاجه عندي اصلا، انا اعمل اللي انا عايزه، شروق مراتي ماحدش يقدر يفتح بقه معاها بكلمه، يعني هي هنا صاحبه البيت وانتي مجرد ضيفه...
نظره اميره الى اختها وهي تقول.....
شايفه شايفه بيقول ايه وانتي ساكته ليه كده .....
قالت كلامها وبدات بالبكاء لتقول نسرين ببعض من الهدوء.......
اهدى يا عاصم هي ماكانش اقصدها كده بس انت عارف او عامل نفسك مش عارف ان اميره كانت في ناحيتها مشاعر تجاهك ليه تعمل كده وتتجوز واحده مانعرفهاش.....
عاصم......
انا مش هتكلم في الموضوع ده كتير مشاعر اختك تخصها ماليش دعوه بيها بس اللي يخصني لو حد داس لشروق بس على طرف صدقيني مش هيحصل كويس ابدا.....
قال كلام وسحب شروق خلفه، وصعد بها الى الاعلى وسط غضب من هؤلاء الاثنين، ودموع اميره التي كانت لا تتوقف، ولكن وسط هذا وذاك فكانت نسرين تقف هادئه فهي تعلم انها اذا صرخت وغضبت امام عاصم لن تحصل على شيء ابدا....
بل ستخسر الكثير لهذا كانت هادئه جدا نظرت اليها اختها وهي تقول......
انتي مالك هاديه كده ليه اتصرفي بيقول اتجوز هتستني ايه اما يجيب عيال كمان....
نسرين......
ممكن تهدي شويه اللي انتي بتعمليه ده مش هيجيب لنا اي حاجه، هو اتجوز خلاص، واصلا البنت شكلها على نياتها قوي يومين وهيزهق منها وهيرميها اكيد....
عاصم اما يقرر يبني حياته، ويجيب اطفال مش هيجيب واحده من الشارع عشان تكون ام اولاده اهدي كده وخليكي قويه مش عايزاكي مهزوزه ولا ضعيفه واعرفي ان البنت دي هتخرج من البيت ده يعني هتخرج......
♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜
في المستشفى...
كانت تخرج قمر من غرفه احد الطبيبات فهي كانت تشعر بالعياء الشديد، وجاءت الى المستشفى لتتفاجئ بادهم يدخل بهذا الشكل الى المستشفى وبهذه السرعه ابتسمت وهي تنظر لامها وتقول....
بصي يا اما ادهم جه اكيد عرف اني تعبانه وعايز يطمن عليا....
ابتسمت لها امها بسعاده وهي تتمنى ان يحبها ادهم بالفعل، فاذا احبها ادهم، لاصبحت هي الكبيره في منزل الشرقاوي، والكلمه ستكون لها وحدها....
ليقترب ادهم منها ولكن فعل ما جعل ابتسامتها تختفي فقد تخطاها، حتى انه لم يلقي عليها ولو نظره واحده لتنظر خلفها، وتتفاجا به يقف مع اخيه زين وفتاه اخرى لا تعلم من هي، ولكن من ملابسها عرفت انها ليست من هنا.....
اندفع ادهم ليمسك بـ ـيد لينا وهو يصرخ فيها.....
انتي اللي جابك هنا، ومش قلت لك 100 مره اللبس اللي انتي بتلبسيه ده تغيريه لبسك ده ماينفعش هنا يا هانم ولا مبسوطه بنظرات الناس ليكي....
لينا بغضب......
سيب ايدي انتي اتجننت، انتي ما لكش كلام عندي عشان تتكلم معايا بالاسلوب ده....
زين وهو يحاول ان يهدئ الامور بينهم.....
اهدا يا ادهم ما فيش حاجه حصلت لينا جايه عشان تشوف المستشفى مش اكثر.....
ادهم.......
الهانم خارجه في نص الليل لوحديها ولابسه لبس شبه مقطع، وعايزني اهدى، اهدى ازاي هي فاكره نفسها فين...
لينا بغضب ادهم احترم نفسك اوعى تفكر اني هسكت لك لما تقل ادبك بالطريقه دي، انت كبير البلد كلمتك تمشي على اللي انت منهم، اما انا ما لكش كلمه عندي وابعد ايدك ودي اخر مره هقولها.....
ادهم بتحدي......
والله واطلع لك لسان يا قطه، ولو ما بعدتش ايدي يا لينا هتعملي ايه....
كادت لينا ان تصرخ فيه ولكن توقف زين امامهم وهو يفصل بينهم ويقول......
اهدوا هتفضحون احنا في المستشفى ماينفعش نتكلم بالطريقه دي قدام الناس.....
مين دي يا ادهم
وضع زين راسه بين يديه وهو يقول بياس بعد ان وجد قمر زوجه اخيه تاتي وتتساءل عن من تكون لينا ليقول......
ابــعــت...
ضغط ادهم على اسنانه، وهو ينظر اليها بغضب، ويقول بصوت، خرج كانه صوت احد الوحوش ليس صوت شخص عادي.......
انت ايه اللي جابك هنا، وازاي تخرجي من غير ماتقولي لي انتي كمان....
تراجعت قمر للخلف بخوف من نظرته، وهيئته المرعبه وهي تقول بتوتر.........
انا كنت تعبانه جيت اكشف....
ادهم بغضب.....
انا سالت، ليه ما قلتليش انك خارجه....
قمر بخوف وتوتر....
اصل اصل اصل طيب هي مين انـ ...
صرخ فيها ادهم بصوت هزه اركان المستشفى قبل ان تكمل كلامها.....
على البيت على البيت، وحسابك انتي كمان معايا....
قال كلامه لتفر هارب هي، وامها من امامهم برعب شديد لتنظر اليه لينا بتحدي وغضب شديد بدلها هو نفس النظرات ليقول.....
يلا عشان اروحك البيت
لينا بتحدي مش همشي معاك. ولا اروح حته...
ادهم بغضب....
امشي قدامي يا لينا عشان مافقتش اعصابي قدام الناس..
لينا.....
وانا مش همشي لو عملت ايه مش همشي معاك....
زين....
تعالي تعالي يا لينا هوصلك، والكلام في البيت مش في المستشفى الناس بتفرج علينا....
قال كلامه واخذ لينا ليوصلها الى المنزل....
وعاد ادهم خلفهم بسيارته، وهو يتوعد لها ولهذه القمر التي لا يعلم من اين، خرجت له في هذا الوقت ....
♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜
خلف عاصم كانت تمشي شروق وهي لا تدري ماينتظرها في الاعلى الى ان وصلت الى احد الغرف كانت تظن هكذا....
الى ان دخلت الى الداخل فلم تكن غرفه ابدا بل كانت كانها شقة منفصله عن المنزل تماما، بها كل ما تتمناه وتريده او تحتاجه كانت تنظر حولها وهي شارده بجمال هذه الشقه....
الى ان فاقت على عاصم الذي كان يخلع قميصه واضعت يدها على عينيها بخجل وهي تصرخ......
انت في ايه انت بتقلع كده في اي مكان...
هنا نظر لها عاصم وقد انتبه لوجودها اصلا فقد نساها لينظر اليها وهو يقول بعيون يتطاير منها الشرار......
بصي عشان نبقى على نور انا مش متجوزك عشان بموت فيك ولا حاجه انا متجوزك عشان ده الشرط الوحيد عشان اخذ حقي من وصيه بابا وشرط عشان اخذ حقي لزام اكون متجوز من واحده ما اتجوزتش قبل كده...
وانا بصراحه ما ليش في جو الجواز والخنقه يعني هتجوزك لحد ما الوصيه تتنفذ وبعد كده هتروحي لحالك يبقى تسكتي وتخليكي هاديه عشان مانكتش عليكي.....
نظرت اليه شروق بعيون امتلات بالدموع فحتى لو لم تكن تحبه وتجبرت على هذا الزواج ولكن في النهايه قد جرحها بكلامه لتصرخ فيه.....
هو انت فاكر نفسك مين ولا انا اصلا اللي بحبك انا متجوزاك اصلا بالعافيه وماكنتش عايزه الموضوع ده لولا انهم غصبوني....
اقترب منها عاصم ليمسكها من ذراعها بعنف وهو يقول......
طيب خلاص بقى يبقى تخرسي خالص وتعيشي ايامك الفاضله في البيت ده في هدوء من غير ما اسمع لك صوت...
شروق بغضب......
تبقى مجنون لو مفكر ان بعد الكلام اللي بتقوله ده انا هفضل معاك دقيقه واحده....
قالت كلامها وكادت ان تتوجه الى باب الغرفه مره اخرى ولكنها توقفت في منتصف الطريق عندما قال عاصم.....
وانتي كمان تبقي مجنونه لو خرجت من الباب ده وفاكره ان ممكن اسيبك او اسيب عيلتك في حالهم بعد كده.....
نظرت اليه شروق وهي تقول.....
هتعمل ايه يعني...
اقترب عاصم منها مره اخرى لتتراجع هي للخلف بسرعه ليصطدم ظهرها بالباب مما جعلها تتالم وتطلق صرخه....
وعندما، اقترب عاصم منها التقت عيونهم بنظره طويله ليصيب عاصم بفضول فهو لم يرى وجهها الى الان ترى كيف يكون...
هو لم يفكر في ذلك من قبل، فهو عندما راها بالمكتب كانت بنقابها مثل الان، و تزوجها مثل مايقنع نفسه من اجل الوصيه فقط اقتربت يديه من وجهها ناويه على نزع هذا النقاب الذي يفصله عنها ليرى ما هيئه زوجته التي لا يعلم الى الان شكلها....
ولكنها توقفت يده في منتصف الطريق عندما دفعتها هي بعنف، وقلبها بدقاته العاليه الذي يكاد يتوقف من كثره الرعب والخجل...
التي تشعر به في نفس الوقت لتقول بغضب بعد ان عادت لها كلماته المهينه منذ قليل......
جرى ايه يا عاصم بيه انت مش متجوزني زي ما بتقول عشان الوصيه بس و محلمش ان واحد زيك يحبني عايز تشوفني ليه ادام جوازنا لمده عايز تشوفني ليه ...
ضغط عاصم على اسنانه بغضب من هذه الفتاه ذات اللسان الطويل التي لا تستطيع ان تصمت دائما تتفاني بان تظهر غضبه امامها يقسم انه لولا يمسك نفسه لا قتلها الان....
ولكنه ينتظر لينتهي من هذه الوصيه اولا...
ابتعد عنها واعطاها ظهره وهو يقول بغضب....
انا فعلا مش مهتم اني اشوف وشك حلوه ولا وحشه مش فارقه معايا كده كده هي حكايه ايام....
قال كلامه وتركها ودخل الى الحمام ببرود شديد جعلها تشعر بالغيظ منها فكانت تريد ان تجعله يغضب ولكنه بارد لا يشعر...
لا تدري ان خلف كل هذا البرود، هنالك براكين وبراكين من الغضب اذا خرجت لاصابتها بنوبه قلبيه من كثره الرعب....
♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜
في منزل عائله الشرقاوي وصلت سياره زين بـ لينا معه وخلفها كانت سياره ادهم التي كانت مسرعه وعند توقفها سمع الجميع صوته العجلات الخاصه بها من كثره السرعه والغضب الذي يشعر به ينزل من السياره ويدخل الى المنزل تزامنا مع دخول زين ولينا....
ولينا التي اندفعت داخل غرفه الجد وهي تقول.....
شوف بقى يا جدي حضرتك تشوف حل في استاذ ادهم ده، انا مش هفضل هنا طول ما هو بيعاملني بالاسلوب ده، كاني جاريه عنده هو مالوش كلمه عليا لو سمحت شوف حل فيه....
الشرقاوي....
اهدي يا بنتي وقولي لي ادهم عمل ايه...
لينا....
عمل ايه مش سايبني في حالي ماشي ورايا في كل خطوه بيتدخل في حياتي حتى في لبسي في طلوعي هو ماله اطلع ولا ما اطلعش المفروض ان انا واخده الاذن منك خلاص....
الجد....
يا بنتي بصي ادهم مش وحش بس هو اكيد بيتكلم كده عشان مصلحتك حكايه لبس ده انا كنت عايزه اتكلم فيه من ساعه ما جيت انتي عارفه ان هنا مايصحش تلبسي لبس كده هنا مش زي بره...
وفي نفس الوقت انا هتكلم معاه في الموضوع واخليه يسيبك براحتك يا لينا بس بلاش تقفي قصاد ادهم ادهم عنيد ولو وقفتي قصاده الدنيا هتخرب صدقيني يا بنتي ماتخلينيش اضطر اقف قصاده لان ادهم لو دس لك على طرف انا اللي هقفله وانا مش عايز يوصل الموضوع لكده.....
ضيقت لينا عيونها وهي تقول بغيره من هذا الادهم........
يعني حضرتك حابب ادهم ومش عايز تقف قصاده بس عادي يقفلي هو على الواحده اه ما عشان كده بيقولوا ادهم اغلى حفيد عندك وعمرك ما تقدر تستغنى عنه......
الجد....
يا بنتي مش حكايه اغلى او مش اغلى انتم كلكم زي بعض انتي خصوصا يا لينا ليكي في قلبي معزه عمرك ما تتخيليها ده انتي بنت الغاليه من ريحتها احافظ عليك ولو بروحي بس لازما يا لينا تعرفي ان كمان عملت حاجات كتير عشانك.....
لينا بحب......
وحضرتك كمان يا جده غالي عندي قوي وما اقدرش ازعلك....
ابتسم لها الجد بحنان ليقول.......
وعشان خاطر جدك بقى حبيبك حاولي ما تعنديش معاه لو عمل حاجه بيعملها عشان مصلحتك وعشان عادتنا وتقاليدنا كده عشان خاطر يا لينا.....
لينا......
حاضر يا جدي هحاول على قد ما اقدر ما اجيش جنبي ولا اتكلم معاه بس حضرتك كمان عرفه ما لوش دعوه بيا وانا من ناحيتي هحاول ما يكونش لبسي كده تاني على الله العفريت بتاعه ما يحضرش بقى لان زهقت منه....
على فكره يا جدا انا كنت عند زين النهارده في المستشفى وعجبتني قوي قوي وطلبت منه اني اشتغل معاه بس هو قال لي لازم انا اخذ راي جدك الاول عشان كده جيت ليك برده....
ابتسم لها الجد بحنان شديد وهو يقول.....
بس كده يا ست البنات من الصبح تروحي تستلمي شغلك..... المستشفى وصاحبها تحت امرك يا لينا هانم....
ابتسمت لينا بسعاده وهي ترمي نفسها بين احضان جدها بسعاده كبيره....
يحيى جدي والله انت احلى جدي في العالم وعشان خاطر عيونك دول مش هقرب من الادهم ده خالص ولا هكلمه حتى وهسكت خالص...
ابتسم الجد وهو يقول بمرح.......
اه انا عارفك انتي ملاك
ضحكت لينا هي الاخرى وهي تقول.....
اه والله ملاك جدا خالص
♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜♡♜
بعد قليل، دخل ادهم الى مكتب جده بعد ان صعدت لينا الى الاعلى، وهي ترمقه بنظرات غاضبه جعلته يرميها هو الاخر بنظرات غاضبه مرعبه لتفر هاربه الى الاعلى....
ادهم باحترام....
طلبتني يا جدي...
الجد....
ايوه يا ادهم كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع اصل لينا...
وقبل ان يكمل كلامه كان باب المكتب
طق طق
ودخلت الخادمه وهي تقول....
الشيخ ابراهيم بره وطالب ان يشوفك يا سيدي الشرقاوي بيه...
هز الشرقاوي راسه وهو يقول.....
خليه يدخل
ليدخل الشيخ ابراهيم والذي لم يكن الا ابيها لزوجه ادهم قمر جلس، وبعد كلام وسلامات كثيره نظر الى الشرقاوي وهو يفرق في يديه بتوتر...
ولكنه بالنهايه تكلم....
بص انت كبرنا وفوق راسنا بس انت عارف ان طول عمري قريب منك ولو في اي حاجه مضايقاني باجي اقولها على طول وانت بتسمعني وبعد كده بتحكم
هز الشرقاوي راسه وهو ينظر لتوتر هذا الرجل باستغراب ولكنه قال......
اتكلم على طول يا شيخ وانت عارف ان كلمه العدل هي سيفي مهما حصل لو على رقبتي....
هز الشيخ ابراهيم راسه بارتياح ليقول.....
انا متضايق قوي بنتي قمر كتبت كتابها على ادهم بيه من فتره كبيره والمفروض نبدا بتجهيزات الفرح بس ماعملناش كده والناس بدات تتكلم..
نهض ادهم بغضب وهو يقول بصوت غاضب عالي.....
مين ده يقدر يتكلم ما حدش يقدر يفتح بقه بكلمه اقطع لسان اي حد اتكلم عني بربع كلمه
اشار له جده بان يجلس وهو سوف يهتم بالموضوع ليجلس ادهم مره اخرى وهو يشعر بعدم راحه من هذا الكلام....
هز الشيخ ابراهيم راسه وهو يقول....
ما هم مش بيتكلموا عنك ما حدش يقدر وبعدين هتقطع لسان مين ولا مين....
ثم وجه الكلام للشرقاوي الكبير وقال....
شوف هتحكم بايه يا كبيرنا وانا راضي بيه
قال كلامه موجهه الى الشرقاوي الكبيره الذي سند بوجهه على العصا
وهو يعلم انها قد طالت هذه الفتره منذ ان كتب ادهم كتابها عليها....
وعليه ان يدخل بها فكيف يتركها كل هذا الوقت وخصوصا انه يتحكم بها بطريقه كبيره....
هز راسه وهو يقول......
خلاص يا ابراهيم في اقرب وقت هنجهز الفرح واوعدك قبل الشهر ما يخلص هيكون فرح ادهم على قمر بنتك وده وعد مني.....
ابتسم ابراهيم بسعاده وهو ينهض ويقول.....
تسلم يا كبير والله عارف انك ما هتتكسفني ولا هتكسر بخاطري نسبكم يشرفني بس انا عايز استر بنتي مش عايزها تفضل عندي كده كتير والناس تتكلم حقك عليا لو كلامي ضايقك يا ادهم بيه....
هز له الشرقاوي راسه ليخرج...
اما ادهم فنظر الى جده وهو يقول......
انا قلت عايز وقت مش هتجوز دلوقتي ....
الشرقاوي.....
وانا قلت كلمتي وفرحك على بنت الشيخ ابراهيم الاسبوع الجاي....
يـــتـــبع......
إرسال تعليق