الفصل السادس
و صوت الرصاص الذي صداع في كل المكان لاقترب زين من ريما يجدها غارقه في الدماء وما هي الا لحظات لياتي سيارات الشرطه من كل اتجاه
ويمسكه بزين وياخذو في قسم الشرطه كان يركض ليث ليجد زين واقف إمام احد الغرف يركض عليه
ليث............... :ايه اللي حصل يا زين ايه اللي سمعته ده وايه اللي حصل لريما
زين.................. :صدقني مش عارف يا ليث كنت واقف وبتكلم معها عن الموضوع اللي عملته في ميرا وفجاه طلعت بره البيت والرصاص ابتدي مش عارف ايه اللي حصل
ليث................. :طب انت شوفت حد هناك
زين................. :لا ما فيش احد بس مش عارف ايه اللي حصل ساعتها مش عارف صدقني يا ليث صدقني انا
ليث..................... :مصدقك يا صاحبي وعارف ان انت لا يمكن تعمل كده
زين................. :طيب ايه اللي حصل دلوقت وهي عامله ايه
ليث................. :مش عارف هي دلوقتي في اوضه العمليات وامها هناك ومستني حد يطلع من الدكاتره يطمنها
زين.................... :ميرا ياليث خلي بالك منها انا خائف لتكون حياتها في خطر بعد اللي حصل
ليث............... :في عيوني يا صاحبي ماتخافش وان شاء الله تطلع بالسلامه
_____________________________________
مكان تاني بعيد عن ابطالنا
المجهول واحد................. : كل حاجه حصلت يا*****زي ما اتفقنا
المجهول اثنين................ :مش عايز اي غلطه عايز كل حاجه هتبان طبيعيه
المجهول واحد................. :ما تخافش يا****** كل حاجه طبيعيه وفي اقرب وقت هتكون نهايه زين السيوفي
المجهول اثنين.............. :و***** عامله ايه دلوقت
المجهول واحد............... :ما تخافش يا***** كل حاجه ماشيه زي الخطه بالضبط حتى ما يقدروش يشكوا في حاجه
المجهول 2...............:
المجهول واحد................. :امرك يا********
_____________________________________
في صباح يوم جديد كانت ميرا في الشقه التي اشتراها لها زين بعد أن احترق منزلهم وهي وافقت ان تعيش فيها لعده أيام فقط إلى ان تجد عملا
لتجد في الاخبار عن القبض على رجل الاعمال المشهور زين السيوفي صدمت ميرا عندما نظرت في التليفزيون وجدت صوره زين لتقع منها الاطباق التي كانت تحملها ارضا نزله دموعها لتاتى والدتها علي الصوت
والده ميرا ............... ايه ميرا ايه اللي حصل
ميرا وهي تشيار على الصوره................. :هو يا ماما هو زين السيوفي هو وعائلته السبب في اللي احنا فيه
لتاخذها امها بين احضانه................... :اهدى يا ميرا يا بنتي
ميرا وهي تمسك دموعها...........................:انا لازم اروح لزين يا ماما لازم اعرف ليه خدعني ليه انا....... انا حبيته قوي ليه ما قاليش ان هو يا ماما
لتركض ميرا الى خارج الشقه وتجلس امه بحزن على حالي بنتها فهي تعلم انها تحبه
______________________________________
عاد ليث من القسم بعد كثير والكثير من التحقيقات والتي لم تثبت الى الان ان زين غير مذنب وعلم بعد ذلك ان ريما توفت ليذهب انهي اجراءات
ثم عاد إلى المنزل ليجلس على أقرب كرسي فماذا يفعل فهو يعلم ان زين مستحيل ان يفعل هكذا ويعلم بكل وساخه اخته وانها لم تكن يوم الضحيه مع زين بل كانت الشريره
قطع افكاره اصوات في الخارج ليخرج و يجد زوجه ابيه والتي هي ولدت ريما تقف مع أحد الرجال وتعطيه حقيبه كبيره و يولفت انتباه ان هذا الرجل كان يخبىء وجهه بشال كبير حيث انه لم يظهر منه أي شيء لياقترب ليث اكثر و يسمع ماذا يقولون ليفتح عيونه اكثر من الصدمه فهذا كانت اخر شيء يتوقعه ليردد بصدمه......... :إنها هي
.______________________________________
كان يجلس في مكتب الضابط بعد أن عرف ان هنالك شخص يريد ان يراه ليفتح الباب ويتفاجئ بميرا
زين بفرح............... :ميرا حبيبتي انتي هنا انا
ليقطع كلامه ميرا وهي تقول................ :عامل ايه يا ابن السيوفي ولا اقولك يا ابن عمي
زين.............. :انا
ميرا............... :انت ايه كذاب ولا مظلوم...... اكملت وهي تصنع علامات الذهول وتضع يدها على فمها.................. لا اوعى تقولي ان انت حبتني ثم سقفت بيديها وهي بتضحك وتقول بدموع........... برافو بجد انا صدقتك صدقتك انت عرفت تمثل صح بس احب اقول لك تمثيليتك خلاص خلصت
ثم عزمت على الرحيل ليمسك زين يدا والدموع في عيونه َ................. :ميرا أنا بحبك بجد والله اما شفتك ما كنتش اعرف ان انتي بنت عمي انا انا اسف
بعدت ميرا يد زين عنها بعنف ثم قالت............... :وأنا بكرهك يا زين
ثم رحلت وتركت هذا العاشق الذي قلبه يؤلمه و بشده علي معشوقته معشوقه الزين
إرسال تعليق